Manual robot tercanggih

 

 

Sebelum menyambut aidil adha 2012 yang lepas, saya berbaring di sofa panjang setelah selesai memakan obat kerana sakit di bahagian perut. Kira-kira seminggu sebelum itu, saya di masukkan ke hospital wad kecemasan dan di kesan oleh doctor mengidap penyakit dan di suruh berpuasa.  Sekiranya sekitar jam 8 pagi sewaktu lawatan doctor-doktor termasuk doctor pakar, dan di pastikan penyakit tersebut saya mungkin akan di bedah. Pada masa itu, rasa takut pun ada, ngeri pun ada. Namun saya redho sekiranya perlu untuk pembedahan akan mempercepatkan proses kesembuhan terhadap penyakit saya.

Dalam keadaan berbaring sambil mengingat-ingat keadaan sakit saya itu, tangan saya ligat menukar saluran TV. Tiba-tiba saya melihat satu saluran yang menarik minat saya.

“ Assalamualaikum for all brothers and sister.”

Begitulah pembukaan kata-kata bicara Dr. Zakir naik dalam ceramahnya.

“ Apakah tujuan kita di cipta. Pernahkah kita terfikir seorang pengembara yang mengembara tetapi tidak tahu  ke manakah tujuannya. Seorang akitek yang membina bangunan tetapi tidak tahu, berapakah tingkat bangunan yang hendak di bina, dan apakah bahan-bahan yang di gunakan’’.

Saya termenung panjang memikirkan kata-kata beliau. Dalam keadaan itu, saya memegang perut yang agak terasa sakit sedikit. Saya duduk menukar posisi saya. Suara tv di kuatkan sedikit. Bahasa inggeris sebagai bahasa pengantarnya agak jelas di dengar bila suara dikuatkan sedikit.

“ Saudara, saudari sekalian, setiap barangan yang kita beli di luar seperti peti Tv, telefon bimbit, mesti di sertakan dengan manual pengguna. Dengan manual pengguna inilah kita akan dapat menggunaknan peralatan ini dengan betul dan sempurna. Dengan mengikut manual pengguna inilah, jangka hayat peralatan akan bertambah panjang. Robot yang paling canggih pun pasti ada manualnya. Namun manual robot ini, mestilah lengkap dan tercatat  semua fungsi-fungsi penggunaan. Siapakah di sini tahu, apakah robot yang paling sempurna di cipta?”

Saya memasang telinga. Mendengar dan melihat reaksi beliau dan penonton. Dia kemudiannya tersenyum.

“ Robot yang paling sempurna di ciptakan adalah manusia. Dan manusia itu Allah yang maha agung menciptakannya.”

Saya mengangguk mengiakan kata-katanya.

“ Apakah Allah menyertakan manualnya kepada manusia?”

Audien di fokuskan. Dua puluh saat kemudian kemudian beliau menyambung kata-katanya.

“ Manualnya adalah al Quran dan sunnah. Dengan mengikut dan mengamalkan kedua-duanya, manusia tidak akan sesat dan akan terselamat dari masalah dunia dan akhirat”

Saya tersenyum dan bersyukur dengan mengikuti ceramah beliau. Dalam keadaan sakit itu, saya dapat belajar sesuatu. Saya mula berfikir panjang. Bolehkah manual telefon telefon kita gunakan untuk membaik pulih motorsikal yang rosak?. Selama ini, manusia telah beralih dengan bermacam-macam falsafah.Bermacam-macam doktrin. Semuanya untuk kebaikan manusia. Sigmund frued pakar psikologi bermati-matian mengkaji dan mencipta bermacam-macam teori untuk menyelamatkan manusia. Akhirnya dia sendiri telah menjadi gila. Dan yang paling gila dan tidak waras, adalah Charles Darwin yang mengutarakan teori evolusi. Dia mengatakan beruk telah berevolusi menjadi manusia. Kalau begitu, memang betullah Charkles Darwin itu beruk, kerana dia tidak tahu menilai dan tidak mahu mengakui bahawa Allah itu adalah pencipta bagi segala yang telah di ciptakan.

Abu Zaid

About qalamkasturi

Menjadi pendidik anak bangsa dan belajar memanusiakan manusia.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s