” Aku nak kahwin satu lagi “

      Loceng berbunyi menandakan waktu persekolahan telah tamat. Murid-murid berpusu-pusu keluar dari bilik darjah menuju ke kawasan perhimpunan yang terlindung di bawah pokok. Cuaca terik matahari tidak di rasakan di bawah teduhan pokok yang merimbun. Angin sepoi-sepoi yang bertiup dari arah bukit dapat di rasakan dingin mengelus muka. Aku melangkah ke hadapan semua murid dan memberikan sedikit peringatan dan taklimat. Semua murid-murid mendengar dengan penuh perhatian.

      Selepas menyampaikan pesanan, murid-murid semua bergerak perlahan-lahan menuju ke pintu pagar dan pulang menuju ke rumah masing-masing. Dari arah sekolah ini, aku melihat jauh ke hadapan ke arah tepi sungai yang terletak 50 meter dari sekolah. Beberapa buah bot yang sedang menunggu murid-murid untuk pulang keseberang sungai menanti dengan penuh sabar. Jaket keselamatan sudah tersedia di tepi bot di berikan kepada murid-murid yang menumpang bot. Jaket di pakai, enjin di hidupkan. Murid mengambil tempat duduk masing-masing dan bot pun membelah sungai kinabatangan menuju keseberang.

       Aku masuk ke dalam bilik guru. Setelah menulis nama di buku kehadiran untuk pulang, aku masuk ke dalam bilik. Mengemas buku dan menutup komputer. Rakan-rakan lain sibuk memeriksa buku murid-murid. Sebilangannya pula telah pulang ke rumah masing-masing. Aku masih lagi duduk di kerusiku sambil mencatat sedikit nota persiapan untuk hari esok agar tidak terlupa. Tidak lama kemudian pintu bilik di ketuk. Seorang rakan masuk dan memberi salam. Salam bersambut dan dia mengambil kerusi dan duduk bersandar sambil mengeluh panjang. Kemudian seorang lagi masuk dan memberi salam. Kami berdua serentak menjawab salam dan mempersilakannya duduk. Kami sudah bertiga. Dia tersenyum sambil memandang ke arahku. Bibirnya dijuihkan kearah rakan yang mengeluh panjang itu sambil tersenyum. Aku ikut tersenyum.

“ Kenapa Mat? Macam risau saja aku tengok” Aku memecahkan kesunyian.

“ Dia mau kahwin lagi tu bos. Mau tambah satu lagi.” Ahmad menoleh ke arahnya. Dia menggeleng-gelengkan kepala.

“ Apa pulak kau menggeleng kepala. Tanyalah sama bos.”

“ Tak payahlah tanya sama saya. Kalau mahu kahwin, kahwin sajalah. Bukan susah. Tambah satu lagi “ Aku menyampuk sambil tersenyum.

 “ Begini bos, aku mau kahwin. Perempuan ni pun dah setuju. Dia ikut saja. Kalau aku on, dia pun on lah.”

“ Wah…sudah cukup bagus tu. Kalau aku…aku tidak lepas peluang. Terkam terus” Kami ketawa serentak. Hingga mata berair kerana terlalu geli hati.

 “ Jadi apa masalahnya”

 “ Bini aku”

 “Oooh…itukah?. Biasalah perempuan” “ Bos…kahwin satu lagi tu sunnah. Macam mana bos?. Kata Adam memancing.

 “ Ya. Sohih. Tapi kita kena fahami betul-betul sunnah tu. Ada beberapa perkara yang kita terlepas pandang tentang sunnah. Kita kena pelajari betul-betul. Rosullallah menyuruh kita berkahwin dengan anak dara, sedangkan dia kahwin janda pada permulaannya. Sedangkan isteri ke dua Rosullallah s.a.w pun seorang janda yang telah tua. Saudah r.a namanya. Satu ketika Rosulallah s.a.w pulang dari ghuzwah bersama sahabat-sahabatnya. Ada di antaranya Jabir r.a. Jabir minta izin untuk pulang mendahului Rosullallah s.a.w. Dia berkata “ Ya Rosullallah, aku minta izin mendahului ke Kota madinah. Kerana aku pengantin baru”. Adapun ketika Jabir r.a minta izin pulang, Rosullallah bertanya; adakah anda kahwin dengan gadis atau pun janda?” Jabir menjawab, “ janda”. Rosullallah s.a.w menyambung lagi, “ Mengapa tidak berkahwin dengan gadis yang dapat saling bergurau?” Jabir menjawab, “ Ya Rosullallah s.a.w, ayahku telah meninggal dan meninggalkan anak-anak perempuan yang masih kecil. Maka aku tidak akan membawakan kepada mereka yang sebaya dengan mereka sehingga tidak dapat mendidik dan mengurusi keperluan mereka. ( Sohih bukhari, muslim; Al lu’lu’ wal marjan ). Rosullallah amat menghargai wanita. Apatah lagi wanita yang telah melahirkan anak-anak untuknya seperti Khodijah r.a dan Mariah Al Qibtiyah r.ha ibu kepada Ibrohim r.a yang wafat semasa kecil. Kita seharusnya menghargai wanita seperti mana Rosullallah s.a.w menghargai mereka. Beliau tidak pernah berkahwin dengan wanita lain ketika hayat Sitti Khodijah r.ha. Selepas kewafatan Sitti Khodijah r.ha, itu pun selepas 3 tahun, barulah dia berkahwin dengan janda yang berumur. Selepas itu, barulah dia berkahwin dengan Sitti Aisah r.ha. Nah…kalau kita betul-betul mau ikut sunnah, paling tidak pun, tunggulah isteri kita yang pertama telah tiada. Barulah kita kahwin yang kedua. Itupun janda. Lepas tu, barulah kahwin anak dara. Isteri kita yang pertama pun sudah anak dara. Kenapa mahu kahwin lagi?” Kataku dengan panjang lebar.

 “ Susahlah kalau macam itu bos. Bila baru dapat kahwin.”

 “ Pokoknya sekarang, saya tidak melarang. Sebab, tidak ada seorang lelakipun yang tidak berminat untuk kahwin dua.”

“ Termasuk boslah?” Ahmad memancing.

 “ Ya…termasuk aku”

 “ Jadi bos…? Bila lagi?”

Kami ketawa serentak

 “ Kalau kita menghargai isteri kita, menjadikan rumah itu syurga kita, dan saling menghormati saya fikir, tidaklah ada fikiran macam begitu. Apapun, itu semua jodoh. Allah tidak akan mengubah nasib kita kalau kita tidak berusaha mengubahnya. Begitu juga, Kita tidak akan bertemu jodoh untuk kali ke dua kalau kita tidak mencarinya. Semuanya ketentuan Allah. Jodoh pertemuan, ajal dan rezeki itu termasuk dalam rahsia Allah”

Kedua-dua mereka mengangguk. Aku melihat jam di tangan. Jam satu lima minit.

 “ Eh…lewat sudah ni. Jom kita sembahyang zohor berjemaah.” Kataku sambil bangun dari kerusi. Kami semua keluar dari bilik menuju ke Masjid yang tidak jauh dari sekolah untuk menunaikan fardhu zohor menghadap Allah yang esa.

About qalamkasturi

Menjadi pendidik anak bangsa dan belajar memanusiakan manusia.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

