Puisi untukku…

Dalam satu mahfum hadis Rosullallah yang bermaksud ” Anas r.a berkata bahawa Rosullallah bersabda, perumpamaan para sahabatku ialah seperti garam dalam makanan. Tanpa garam, makanan tak mungkin akan sedap”. Dalam hadith yang lain, Rosulallah bersabda ” Para sohabatku seumpama bintang, siapa sahaja yang kamu ikuti maka kamu akan mendapat hidayat”. ( Era Ilmu;Fadhilat amal ,Kisah sohabat; ms 264 oleh Maulana Muhammad Zakaria rah.a.)

Aku dan Sahabat.

Sahabat sikit makan…

Aku sikit-sikit makan

Sahabat sikit tidur…

Aku sikit-sikit tidur

Sahabat sikit cakap…

Aku sikit-sikit cakap

Sahabat sikit marah…

Aku sikit-sikit marah

Aku……

Aku sikit sembahyang…

Sahabat sikit-sikit sembahyang

Aku sikit berdoa…

Sahabat sikit-sikit berdoa

Aku sikit taubat…

Sahabat sikit-sikit taubat

Sahabat suka tahajud…

Aku selalu terkejut

Ya Allah…

Ampunilah aku atas kebodohanku…

Atas kekhilafanku…

Atas kelalaianku.

About qalamkasturi

Menjadi pendidik anak bangsa dan belajar memanusiakan manusia.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

