Untukmu ibuku…by Abu Zaid Muhammad Izwan on Monday, 06 December 2010 at 10:48

Ibu…betapa pedih dan pilunya hatiku ibu…mengenang tautan kasih yang pernah kau taburkan di hatiku…hatiku karam di lautan rindu yang tidak bertepi ini. Haruman kasihmu yang hilang dari jambangan firdaus hatiku, entah kemana perginya. Ketika hatiku bertasbih merinduimu ibu…pada ketika itulah kau pergi meninggalkan aku…..Sesungguhnya aku telah punahkan jambangan kasih yang ibu pernah sulamkan di hati ini….aku telah pecahkan pasu harapan yang ibu titipkan buatku….Di saat kerinduan dan keresahan inilah, aku mengenangkan darah yang kau tumpahkan, untuk aku hadir melihat bunga yang indah di dunia ini. Melihat betapa indahnya rerama yang terbang menegur sang bunga….Air susu yang kau berikan padaku menghilangkan dahaga dan laparku, Dan kerana itulah aku menjadi dewasa, dan menjadikan aku seorang wira yang gagah di matamu…… Ibu…di atas pusaramu yang merah ini….hanya dapat ku taburkan dedaun dan bunga yang akan layu jua akhirnya. Aku tak dapat lagi mendengar lunaknya suaramu memanggil namaku. Aku tak dapat lagi mendengar lunaknya suaramu mendodoikan aku…ibu apakah masih ada ruang pertemuan kita meski pun dalam mimpiku? Ruang pertemuan untuk aku tunaikan segala janji….Ruang pertemuan untuk aku tunaikan segala impian buatmu….ibu…dalam esak tangisku ini…tak mampu lagi aku hadirkan impianmu, meskipun rembulan masih tersenyum memandangku. Tak mampu lagi aku hadirkan mentari semangat di hatiku….dalam esak tangisku ini…Di pagi muharram yang indah ini, aku berdoa di atas pusaramu. Meski sang burung mengaminkan doaku, sang bunga menadahkan kelopaknya, memohon pengampunan buatku, namun hatiku tetap hancur sehancur-hancurnya ibu.. Dalam pasrah berenang di lautan penyesalan ini…aku memohon ampun padamu ya Allah, ampunilah dosaku…dan ibuku…….. Bismilahhirrahmanirrahim…alhamdulillahhirobbilalamin.Arrahmanirrahim….Allahhumma solli ala saidina muhammad…waalaalihi saidina muhammad….Ya Allah ya tuhanku….Kau ampunilah dosa-dosaku ya Allah. Ampunilah dosa-dosa ibuku ya Allah…Maha suci engkau tuhanku robbilalamin…Ya Allah…kau pandangilah aku dengan rahmatmu ya Allah….Kau pandangilah aku dengan kasih sayangmu ya Allah…Kau berikan ruang bagiku untuk menghapuskan kederhakaan dan dosa ku terhadap ibuku ini….Kau ampunilah ibuku….kau ampunilah dosa-dosanya….Ya Allah…kau jadikan kifarah atas dosanya kerana mengandungkan aku…Darahnya yang di tumpahkan kerana melahirkan aku, dengan linangan airmatanya menahan kepedihan dan kesengsaraan sebagai keampuanan atas dosanya….Kau halalkanlah air susunya yang ku teguk untuk menjadikan aku membesar dan dewasa….sesungguhnya aku amat berdosa padanya ya tuhanku, kerana aku tak sempat meminta dan memohon ampunan darinya….Ya Allah…masihkah ada ruang untukku membalas jasanya….masihkah ada ruang untuk aku berbakti padanya….aku hanya dapat mengharap dalam takut dan harapku pada ampunanmu….ampunilah aku….jadikanlah aku anaknya yang akan mendoakan agar rohnya sejahtera dan aman…. dalam sedu sedan tangisku ini…aku mengharap redhomu ya Allah…aku benar-benar menyesal atas dosa-dosaku padanya…..ampunilah aku ya Allah…Ampunilah ibuku ya Allah….

About qalamkasturi

Menjadi pendidik anak bangsa dan belajar memanusiakan manusia.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

